الأربعاء، 23 مارس 2022

بيرم المصرى بقلم الشاعر رضا ابو شنب

 

قصيدتي الجديدة 

(اللعبة) 

انا اللعبة اللي حبيتك

وكنت معاكي وفي بيتك

انا الايد اللي طيبتك

انا الروح اللي غذيتك

***************

بكل مشاعري ضميتك

وعطرتك وشميتك

اخدت الورد من خدك

وباسم الورد سميتك

********************

انا اللي في قلبي ربيتك

وجوه عنيا خبيتك

ولما النار بتحرقني

بتطلع ناري من زيتك

*****************

لا عمري في مرة سبيتك

ولا بايديا هزيتك

ولو ينساكي كل الناس

فعمري في مرة ما نسيتك

*******************

انا استحملت تخبيطك

ومتعلق انا في خيطك

ومهما تغدري بيا

عنيا بتبكي علي حيطك

*****************

قتلتيني وانا في غيطك

بكيتي وقولتي ياريتك

لقيتك في العزا وحدك

فقمت بنفسي عزيتك

فقمت بنفسي عزيتك



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

متهم بلا شهود بقلم الشاعر عثمان كاظم لفته

  ســيدي القـــاضـــي جلبوني اليكَ بلا احلام اليوم وغداً والماضي وهاأنذا بين يديكَ بلا احلام…  اذاً أنتَ ســـتــُقاضــي شخصا إفتراضــي وأنا ...